Voor 15:00 besteld is zelfde dag verzonden (werkdagen)

Alle grote merken op voorraad

Veilig Winkelen

Bekijk winkelwagen

TECHNISCHE INFORMATIE

In een oogopslag lijkt een accu alleen maar als een plastic bak die elektriciteit levert. Dankzij technische vooruitgang in de accuindustrie, dit is alles wat de meeste accu’s eigenaren ooit nodig hebben om te weten; Als een accu goed geïnstalleerd en onderhouden wordt, is het “fit and forget” ofwel “installeer en vergeet”.

Echter, iemand die een veeleisende toepassing heeft, zal de complexere kant van de accu ontdekken. Zelfs met de know-how over elektrotechniek, chemie en metalen; men kan nog steeds verward worden door halve waarheden en onwaarheden over dit dagelijks gebruikte item. Deze gebruikers zullen enorm veel profijt hebben van een dieper inzicht in de werking van de energieopslagaccu, waar wij u graag meer over vertellen.

Onder deze kopteksten zullen we de meest voorkomende problemen aanpakken die een accu eigenaar kan tegenkomen.

Het einde van de levensduur van een startaccu wordt doorgaans door het slecht kunnen starten bekendgemaakt, vooral bij lage temperaturen snel merkbaar. Dat kan natuurlijk worden veroorzaakt door normale slijtage. Een accu is onderworpen aan twee processen van natuurlijke slijtage: corrosie van het (positieve) net en verlies van actieve massa. Deze processen gebeuren geleidelijk, nooit plotseling. Helaas is niet te zeggen dat de symptomen niet van dag tot dag zijn: een goede nachtvorst kan plots duidelijk maken wat bij hogere temperaturen onopgemerkt bleef!

Als het probleem vroegtijdig optreedt, is het waarschijnlijk veroorzaakt door overbelasting en / of een buitensporige temperatuur, in welk geval het belangrijk is om de dynamo te controleren om te voorkomen dat het weer gebeurt!

Een tweede oorzaak kan worden gevonden bij verlies van actieve massa door diepe ontlading. Geen verrassing, als de accu onvoldoende capaciteit heeft om aan de energiebehoeften van het voertuig te voldoen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor startaccu’s die niet voldoende opgeladen worden. Korte reizen waarbij de dynamo de accu niet volledig oplaad, zal uiteindelijk de accu in een permanente toestand van te diepe ontlading brengen, waardoor de levensduur van de accu aanzienlijk wordt verminderd.

Een andere oorzaak van accufalen wordt vaak over het hoofd gezien: zuurstratificatie. De elektrolyt op een gestratificeerde accu concentreert zich op de bodem, waardoor de bovenste helft van de cel er als het ware van wordt beroofd. De bovenste helft van de cel bevat dan weinig zuur, die de activiteit van de plaat beperkt, corrosie bevordert en de prestatie vermindert. Terwijl de zuur concentratie laag bovenin is, is het hoog/zwaar aan de onderkant. Een dergelijke hoge zure concentratie verhoogt kunstmatig de open circuit spanning. De accu lijkt dan volledig opgeladen, maar heeft een lage CCA waarde oftewel startkracht.

Rij en routegewoontes in plaats van dat de accu defect is zijn vaak de oorzaak van batterijfalen. Een fabrikant van luxe auto's onthulde dat van de 400 autoaccu’s die onder garantie zijn teruggebracht, er 200 goed werkten en geen problem hadden. Lage lading en zuur stratificatie zijn de meest voorkomende oorzaken van het schijnbaar falen. De autofabrikant zegt dat het probleem met name veel voorkomend is op grote luxe auto's met veel elektronica aan boord, in plaats van op de basismodellen.

De meest voor de hand liggende verklaring is dat de accu het einde van zijn levensduur heeft bereikt door normale slijtage, dus het heeft de meeste actieve massa opgebruikt en afgevoerd.

De levensduur van deep cycle accu’s hangt grotendeels af van de diepte van de ontlading. In feite is de levensduur van een deep cycle accu vaak bepaald op het moment van aankoop. Op dat moment, bij het berekenen van stroomverbruik en laadmogelijkheden, wordt het aantal te verwachten cycli bepaald. Zo moet worden gewaarborgd dat de juiste keuze door de klant wordt gemaakt.

Diepe ontlading door gebrek aan capaciteit van de accu, lader of dynamo kan ook versneld verlies van actieve massa tot gevolg hebben en een kortere levensduur veroorzaken. Een andere mogelijke oorzaak van voortijdige accufalen is sulfatatie. In het algemeen komt sulfatatie voort uit twee factoren: toestand van de lading en de tijd waarop de accu is ontladen. Sulphatatie belemmert niet alleen het laadproces, maar kan ook grote kristallen vormen die tussen twee platen overbruggen en zelfs een interne kortsluiting veroorzaken. In geval van zo'n kortsluiting zal de accuspanning snel toenemen wanneer deze op een oplader is aangesloten. De oplader ziet dit als een indicatie dat de accu volledig opgeladen is en zal stoppen met laden, waardoor hij de accu leeg blijft.

.

Waarom worden sommige VRLA-accu’s bol?

Om het permanente verlies van gassen te voorkomen - recombinatie heeft tijd nodig om plaats te vinden, kan elke cel ca. 1,6 pond of 0,73 kg per vierkante inch (psi) of 6,45 cm van druk zonder ontluchting houden. Accu’s met zeer grote cellen - zoals de BCI 4D-, BCI8D-, DIN250-, JIS150-, JIS200-, GC-, elektrische voertuig- en scrubbertypen - zullen iets buigen / uitzetten als deze normale druk opbouwen. Dit geldt met name bij hogere temperaturen, omdat de polypropyleenbehuizing iets flexibel is. Daarom is een geringe bolling normaal. Als een accu erg uitzet is dit niet normaal. Het is een indicatie van bijvoorbeeld een geblokkeerde klep of een overbelastende situatie. Als de lader naar behoren werkt, moet een dergelijke accu direct van de lader verwijdert worden.

Een vernauwd uiterlijk (de behuizing staat hol) kan ook normaal zijn.

Een gedeeltelijk vacuüm kan onder verschillende omstandigheden binnen een afgesloten accu vormen. Batterijtemperatuur en omgevingsdruk spelen een rol, maar overwegend zijn de recombinatie- en ontladingsreacties verantwoordelijk. Na het opladen gaat de recombinatie reactie door tot de meeste zuurstof in de accu wordt verbruikt. Het totale volume binnen de accu neemt licht af tijdens een ontlading. Dergelijk opgeladen accu’s hebben vaak een "ingedrukte" uitstraling. Accu’s met grote cellen kunnen dit uiterlijk zelfs laten zien als ze volledig opgeladen zijn.

Een ingedrukte accu moet opgeladen worden, maar als het na het opladen nog ingedrukt eruit ziet, kan het uiterlijk veilig worden genegeerd. Echter, als alleen een enkele cel deze uitstraling laat zien of ontbreekt, zou een laad/accutest verstandig zijn.

De accu wordt niet opgeladen.

Als een accu ondanks een goed functionerende en aangesloten oplader niet oplaad, is de accu waarschijnlijk het slachtoffer geworden van sulphatatie.

Sulphatatie komt voor door twee factoren: toestand van de lading (DoD) en de hoeveelheid tijd dat de accu ontladen is. Sulphatatie belemmert niet alleen het laadproces, maar kan ook grote kristallen vormen die twee platen kunnen overbruggen en een kortsluiting veroorzaken. In geval van zo'n kortsluiting zal de batterijspanning snel toenemen wanneer deze op een oplader is aangesloten. De oplader ziet dit als een indicatie dat de batterij volledig opgeladen is en vervolgens stopt met laden, terwijl de batterij eigenlijk nog leeg is.

Sulphatie komt altijd met een blijvende capaciteitsverlies. Een milde sulfatie in een loodzuur accu kan soms worden verholpen met behulp van een geschikte lader, maar dit is tijdrovend en een volledig herstel van de batterij is niet te verwachten.

De accu lekt zuur.

Accuzuur is zeer corrosief en kan ernstige schade toebrengen aan de omgeving.

Loodzuur accu’s moeten altijd rechtop gehouden worden om te voorkomen dat zuur door de vulpoorten lekt of, bij een gesloten accu, via de ontluchting. VRLA accu’s bevatten geen vrij zuur, zodat ze gemakkelijk in een gekantelde positie kunnen worden geïnstalleerd. Als een accu lekt langs de deksel zonder tekens van externe schade, moet er een fabricagefout worden aangenomen bij het afsluiten van de deksel en de behuizing.

Zuur kan ook zijn weg vinden via de terminalseal (accupool). De professionele term voor dit fenomeen is wegsijpeling of doorvochtiging.

Ten slotte als er zuur door de vuldoppen lekt, komt dit bij niet onderhoudsvrije accu’s door een te hoog elektrolytniveau. Het wordt vaak vergeten dat accu’s eerst moeten worden opgeladen en daarna pas worden bijgevuld!

Als een accu in een koele kamer met een constante temperatuur van 0 ° C zou worden ontladen, zou de accu slechts ongeveer 80% van zijn nominale capaciteit geven en zou hij volledig ontladen zijn als de zwaartekracht tot 1.140 daalde. Elektrolyt van deze S.G. zou bevriezen bij ongeveer -15 ° C, waardoor een marge van 15 ° C tussen de elektrolyttemperatuur en het vriespunt wordt gegeven.

Ook bij een elektrolytemperatuur van -20 ° C zou een accu slechts 50% van zijn nominale capaciteit geven en een volledig ontladen S.G. van ongeveer 1.180 hebben. Op dit niveau van S.G. vindt bevriezing plaats bij ongeveer -26 ° C; de marge tussen de elektrolyt en het vriespunt is 6 ° C.

Dit fungeert als een ingebouwde bescherming tegen elektrolyt bevriezing omdat de capaciteit die uit een accu kan worden genomen, bij lage temperaturen wordt verminderd en de daling in S.G. bijgevolg minder is. Dit betekent dat voor elke elektrolytemperatuur de capaciteit die de accu levert niet voldoende is om te bevriezen. Hieruit volgt dat de enige keer dat de elektrolyt zou bevriezen is wanneer de accu volledig is ontladen en vervolgens langdurig in een koude kamer blijft.

Ontplofte accu.

Een opgeladen accu bevat ontzettend veel opgeslagen energie en moet voorzichtig gebruikt worden bij het hanteren ervan. Omdat alle opgeslagen energie in een klap vrij kan komen wanneer er bijvoorbeeld metaal gereedschap op de accupolen valt, kan dit een volledige kortsluiting veroorzaken.

Tijdens het opladen van een accu, produceert een loodzuuraccu explosief waterstofgas dat uit de ventilatieopeningen kan ontsnappen. Onder die omstandigheden kan elke vonk een explosie veroorzaken, waardoor de accu niet alleen wordt beschadigd, maar ook zuur in de omgeving verspreidt. Een persoon of dier nabij een exploderende accu kan hierdoor echt gewond raken. De meeste accu explosies vinden plaats op het moment dat u kabels of aansluitingen aansluit of loskoppelt.

In magazijnomstandigheden mag een accu niet onmiddellijk na het opladen volledig afgesloten worden verpakt. Een statische vonk van wrapfolie kan het gas namelijk ook laten ontploffen, wacht tenminste één uur na de volledige lading kan worden alvorens te verpakken.

Als een accu ontploft op het moment dat de stroom aan gaat (start, boegschroef) is het meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau ontstaan door de accu overmatig op te laden of slecht onderhoud. Als de accuplaten hierdoor niet volledig onder het elektrolyt staan, kan de hoge stroom een vonk tussen de platen veroorzaken, waarbij de oxyhydrogen in de accu ontploft. Als de accu hierdoor defect raakt/ontploft, komt dat niet door een defect in de accu zelf, maar door de gebruiker.

Corrosie van de metalen delen van een accu is het resultaat van een chemische reactie tussen de polen en de aansluitingen. Er zijn drie soorten corrosie:

1. Galvanische corrosie

Galvanische corrosie wordt veroorzaakt door het potentiaalverschil tussen metalen die in contact komen met elkaar, in dit geval het materiaal van de terminal en de connector. Corrosie komt over het algemeen voor als witte lood of zinkkristallen of als de verbindingen van aluminium zijn gemaakt, als aluminiumsulfaat. Bronzen connectors zullen typisch corroderen met blauwe kristallen. Zeer vaak toont de corrosie een combinatie van witte en blauwe kristallen: wit door de leiding in de connector en blauw door het koper in de kabel. Dit type corrosie kan voorkomen worden door een terminal (pool) spray of Vaseline aan te brengen op de terminals. Als de corrosie al is voorgekomen, moeten de terminals (accupolen) en aansluitingen eerst worden gereinigd. Controleer op schade: een glad en glanzend oppervlak is belangrijk voor een goede elektrische geleidbaarheid.

2. Elektrolytische corrosie

Als de accu te veel elektrolyt bevat, omdat het boven het maximale niveau is gevuld of in de ontladen toestand is aangevuld. Kan het zuur van de accu overlopen en in contact komen met de terminals en aansluitingen, waardoor corrosie wordt veroorzaakt. Dit probleem kan voorkomen worden d.m.v. correct onderhoud aan de accu. Minder bekend is dat de elektrolyt ook via de aansluitbusjes naar buiten kan komen. Accu’s met een zijterminal zijn meer vatbaar voor dit fenomeen genaamd electrolyte creepage.

3. Atmosferische corrosie

Een andere oorzaak van terminal corrosie kan worden gevonden in de zuurdamp die uit de accu ontlucht bij het bereiken van de volledige lading. Dit type corrosie kan voorkomen worden door een terminal spray of een geschikt vet zoals Vaseline aan te brengen op de polen. Als er al corrosie is ontstaan, moeten de terminalen en aansluitingen eerst worden gereinigd. Controleer op schade: een glad, glanzend oppervlak is belangrijk voor een goede elektrische geleidbaarheid. .

Wanneer een accu ontladen wordt, reageren lood en looddioxide, die de actieve materialen op de accu zijn, met het zwavelzuur in de elektrolyt om elektrische stroom te genereren. Een fijne verdeelde vorm van loodsulfaat wordt geproduceerd. Tijdens het opladen wordt het fijne loodsulfaat gemakkelijk omgezet in lood, looddioxide en zwavelzuur, waardoor de accu in zijn oude staat teruggebracht wordt.

Als een accu niet volledig opgeladen is na een diepe ontlading, zal het loodsulfaat kristalliseren. Deze grote kristallen verstoppen de poriën van de actieve materiaal en bedekken het plaatoppervlak waardoor het opladen onmogelijk wordt gemaakt. Het resultaat van sulfaat is permanent verlies van capaciteit. Het gesulfateerde actieve materiaal van de positieve plaat is vaak licht van kleur. Een typisch kenmerk is de sulfaatstrook op ongeveer een derde van de plaathoogte.

Naarmate de sulfaat verder gaat, kan de actieve massa zo krachtig uit het raster worden gedrukt dat de roosters zelfs kunnen buigen! Het opladen van een gesulfateerde accu kan ertoe leiden dat dendrieten op de negatieve plaat worden gevormd. Deze scherpe, naaldvormige kristallen kunnen de positieve en de negatieve platen kortsluiten. .

In een loodzuur accu is de elektrolyt een mengsel van water en zwavelzuur. Stratificatie vindt plaats wanneer het water en het zuur gescheiden worden, waarna het zware zuur op de bodem wordt geconcentreerd, waardoor de bovenste helft van de cel zuurarm is. Het bovenste gedeelte van de accuplaat zal sulfaten veroorzaken wegens de uitgeputte elektrolyt, en de onderkant zal leiden tot massaverlies en roostercorrosie door overbelasting (te zuur)!

Startificatie vindt plaats als een accu zich bevind in een laadstaat waar hij minder dan 80% geladen is en nooit de mogelijkheid heeft gehad om volledig opgeladen te worden. Dat kan het gevolg zijn van zelfontlading in combinatie met langdurige opslag, maar ook in situaties als korte afstanden rijden terwijl ruitenwissers en elektrische verwarming worden gebruikt (verhoogd energie gebruik). Startificatie kan deels worden gerepareerd door een gelijkmatige lading: de gasing (bubbels) veroorzaakt door een hoge laadspanning mengt de elektrolyt door elkaar (niet bij VRLA accu’s).

VRLA accu’s bevatten geïmmobiliseerde elektrolyt en als gevolg hiervan komt dit fenomeen niet voor in gel accu’s. In AGM-accu’s zal laagvorming alleen plaatsvinden bij zeer hoge stationaire (standby/noodstroom) accu’s. Deze accu’s worden meestal in gekantelde stand geplaatst.

Thermische instabiliteit kan het best omschreven worden als een accusmelting. Het is een fenomeen dat alleen in loodzuur accu’s voorkomt in VRLA accu’s.

De chemische reactie van het recombinatieproces in een klep gereguleerde accu is een exothermisch proces: het genereert warmte. Wanneer een accu overladen is bij hoge omgevingstemperatuur, zal het exothermische proces de temperatuur binnen de accu sneller verhogen dan het kan worden afgegeven. De toenemende temperatuur zal de laadspanning verminderen en tegelijkertijd de laadstroom verhogen. Dit verhoogt de accutemperatuur opnieuw en start een zelfvoerende warmte / stroomcyclus die de accu zal uitbuigen en uiteindelijk kan laten smelten. Er kan vervolgens explosiegevaar ontstaan door interne kortsluiting en de aanwezigheid van grote hoeveelheden gasvorming.

Thermische doorslag is een probleem dat voornamelijk door de acculader wordt veroorzaakt, niet door de accu zelf.

TECHNISCHE INFORMATIE